El Consell de Col·legis Veterinaris de Catalunya commemora el Dia Mundial de la Leishmaniosi amb una taula rodona

La situació actual de la vacunació és només d’un 10% en tot l’estat

El Consell de Col·legis Veterinaris de Catalunya ha commemorat, en el dia d’avui, el Dia Mundial de la Leishmaniosi amb una taula rodona on s’ha exposat la situació actual del coneixement de la malaltia des de la perspectiva veterinària i en medicina humana.

Emmarcada en els “Esmorzars del Consell”, la taula rodona s’ha realitzat en obert a través el canal de YouTube del Consell on també s’ha quedat enregistrada per tal, que professionals i la ciutadania puguin veure-la posteriorment.

La taula rodona ha estat moderada per Verònica Araunabeña, Presidenta del Col·legi Veterinari de Tarragona, i ha comptat amb grans professionals com Glòria Pol (veterinària responsable del Departament Mèdic-Veterinari de LETIpharma), Laura Ordeix (veterinària responsable del departament de Dermatologia de l’Hospital Clínic Veterinari (UAB)), Laia Solano (veterinària i catedràtica de la Facultat de Veterinària (UAB)) i Pau Bosch (metge adjunt a la Unitat de Salut Internacional i Medicina Tropical de l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona).

El dia 1 de juny és el Dia Mundial de la Leishmaniosi, una malaltia zoonòtica i endèmica en el nostre país i on el diagnòstic precoç és clau per al seu control.

Avui en dia la leishmaniosi encara és molt desconeguda, tot i que la simptomatologia ha anat evolucionant amb els anys, les lesions cutànies més freqüents les trobem en gossos i són les dermatitis papulars, la més estudiada i la que presenta més similituds en la clínica humana. En gats i altres animals encara hi ha pocs estudis.

L’eina més eficaç és la prevenció tant en l’ús d’antiparasitaris externs com amb l’ús de vacunes, encara que la situació actual de la vacunació és només d’un 10% en tot l’estat.

El fet de ser una malaltia zoonòtica obliga a conscienciar als tutors de gossos i gats de la importància de les mesures preventives, sent els veterinaris clínics, els actors principals en aquesta comunicació amb la societat.

En conclusió, aquesta malaltia s’ha de tractar des d’una perspectiva One health, on la globalització i el canvi climàtic són els factors més rellevants en el diagnòstic i tractament.